Srbská premiérka Ana Brnabičová navštívila bratislavské klientske centrum

12. 12. 2018

kc-bratislava-brnabicova-ilustr
Slovensko je pripravené odovzdať svoje skúsenosti s reformou a elektronizáciou verejnej správy Srbsku. Informovala o tom ministerka vnútra SR Denisa Saková po stretnutí so srbskou premiérkou Anou Brnabičovou v Klientskom centre na Tomášikovej ulici v Bratislave v utorok 11. decembra 2018. Hostia zo Srbska si chceli pozrieť fungovanie a priestory klientskeho centra v praxi.

"Ich záujem vyplýva z toho, že Srbská republika stojí pred neľahkou úlohou, tak ako SR v rokoch 2012 - 2013. Chce reformovať verejnú správu a chce poskytovať lepšie služby občanom," ozrejmila ministerka Saková. Zároveň potvrdila, že Slovensko poskytne podporu Srbsku nielen v otázkach administratívnych služieb, ale aj v ďalších oblastiach v súvislosti s eGovernmentom.

Ana Brnabicova s Denisou Sakovou v klientskom centre na Tomášikovej ulici v Bratislave

Denisa Saková skonštatovala, že jednou z aktivít Slovenska v rámci ESO bolo práve vybudovanie klientskych centier v okresných mestách po celom Slovensku. V súčasnosti je podľa jej slov na Slovensku otvorených 55 z celkových plánovaných 79 centier. Od otvorenia bratislavského pracoviska vo februári 2016 obslúžili približne 1,2 milióna klientov. Doplnila, že kým sa priemerná doba čakania na jednotlivých úradoch v minulosti pohybovala v hodinách, v bratislavskom centre je to aktuálne okolo 16 minút.

Ana Brnabicova s Denisou Sakovou v klientskom centre na Tomášikovej ulici v Bratislave

Vybudovanie klientskych centier sa podľa jej slov stretlo s pozitívnou odozvou občanov. "V rámci celého Slovenska hovoríme o 72-percentnej pozitívnej odozve našich občanov na jednotlivé služby, ktoré v rámci klientskych pracovísk poskytujeme. Tu v Bratislave konkrétne hovoríme o 92-percentnej spokojnosti občanov, ktorí toto klientske pracovisko navštívia," povedala ministerka Saková. 

So srbskou premiérkou hovorili aj o reforme systému eGovernment a o jeho základnom komponente - elektronickom občianskom preukaze. "Oboznámili sme ju s celým priebehom budovania eGovernmentu na Slovensku od roku 2007 s tým, že sme podali aj podrobné informácie, ako v rámci eGovernmentu postupovalo ministerstvo vnútra, že sme sprístupnili do dnešnej doby zhruba 150 elektronických služieb, ktoré sa paralelne poskytujú, respektíve používajú aj pri poskytovaní servisov v rámci klientskych pracovísk," vysvetlila. 

Ana Brnabicova s Denisou Sakovou v klientskom centre na Tomášikovej ulici v Bratislave
Srbská premiérka Brnabičová ozrejmila, že pri elektronizácii štátnej správy má Srbsko ambíciu poskytovať kvalitné verejné služby, ktoré budú digitalizované aj s využitím všetkých výdobytkov IT sektoru. Myslí si, že obe vlády, slovenská i srbská, sú orientované na to, aby zásluhou elektronizácie verejnej správy a služieb štátu poskytovaných občanom dosiahli efektívnejšie a transparentnejšie poskytovanie služieb s menšou mierou korupcie.  

Srbská premiérka vyjadrila vďačnosť, že je Slovensko pripravené zdieľať s jej krajinou svoje skúsenosti a odovzdať rady v tejto oblasti. Pozitívne zhodnotila aj úspešnosť klientskeho centra v Bratislave.