Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Dvadsiata šiesta nedeľa cez rok

Bratislava, 01. 10. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie       Ez 18,25-28

 

Biblický text:

Poviete azda: Pánovo pokračovanie nie je spravodlivé! Počujteže, dom Izraelov: Nuž moje pokračovanie je nesprávne? Či nie je skôr vaše pokračovanie nesprávne? Keď sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a spácha zločin, zomrie preň; pre svoj zločin, ktorý spácha, zomrie. A keď sa hriešnik odvráti od svojej neprávosti, ktorú páchal, a koná podľa spravodlivosti a práva, ten si zachráni dušu pre život. Keď spozoruje a odvráti sa od všetkých svojich zločinov, ktoré popáchal, určite bude žiť, nezomrie. 

Komentár:

  • Hlavnou myšlienkou tohto úryvku je osobná zodpovednosť za skutky pred Bohom. Prorok hovorí proti fatalizmu a vyzdvihuje hodnotu osobného obrátenia a pokánia. Je to prelomový text v SZ teológii, nakoľko staršie knihy PS hovoria skôr o kolektívnej zodpovednosti pred Bohom (Izraeliti na púšti...)
  • Poslaním tejto prorokovej reči nie je objasniť „zákon odplaty a trestu“ ale skôr priviesť ľudí k pokániu. Vinou ľudu bolo aj to, že obviňovali Pána, že ich tresce za hriechy ich otcov. 

2. čítanie       Flp 2,1-11  

Biblický text:

Ak teda jestvuje nejaké potešenie v Kristovi, ak jestvuje nejaká útecha z lásky, nejaké spoločenstvo ducha, nejaké srdce a zľutovanie, dovŕšte moju radosť: zmýšľajte rovnako, rovnako milujte, buďte jedna duša a jedna myseľ! Nerobte nič z nevraživosti ani pre márnu slávu, ale v pokore pokladajte jeden druhého za vyššieho. Nech nik nehľadí iba na svoje vlastné záujmy, ale aj na záujmy iných.

            Zmýšľajte tak ako Kristus Ježiš:

            On, hoci má božskú prirodzenosť,

            nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom,

            ale zriekol sa seba samého, vzal si prirodzenosť sluhu,

        stal sa podobný ľuďom;

            a podľa vonkajšieho zjavu bol pokladaný za človeka.

            Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť,

            až na smrť na kríži.

            Preto ho Boh nad všetko povýšil

            a dal mu meno,

            ktoré je nad každé iné meno,

            aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno

            v nebi, na zemi i v podsvetí

            a aby každý jazyk vyznával:

            „Ježiš Kristus je Pán!“

            na slávu Boha Otca.

 

Komentár:

 

  • Najskôr technická poznámka – text skrátený je ochudobnený o motiváciu - o prekrásny kristologický hymnus, preto nie je vhodné ho použiť v skrátenej verzii, lepšie je použiť kontinuálny text bez vynechaných veršov.
  • Pavol predstavuje kresťanom vysokú métu k napodobňovaniu – samého Krista, aby na Kristovom príklade motivoval a teologicky podložil svoje výzvy k jednote, svornosti a pokornému vnútornému postoju, aký mal Ježiš Kristus. Tento postoj je v hymne vyjadrený pojmom kénosis . Stať 2,1-4.5-11 je dôkazom neobyčajnej Pavlovej schopnosti použiť hlboké teologické pravdy ako podnet ku kresťanskému životu.
  • Tzv. kenotický hymnus – ekenosen gr. = zrieknuť, až vyprázdniť. Veľký počet autorov (Remias, Romaniuk, Feuilet...) tvrdí, že hymnus je literárne závislý na Iz 52, 13-53,12 – poníženie a povýšenie Pánovho služobníka. Výraz eautón ekenósen je doslovný preklad Iz 53,12b heehah lammawet naphšô: „vylial na smrť dušu svoju“. Teda kenóza podľa týchto biblistov by sa nevzťahovala na vtelenie, ale na obetu života, na Kristovu smrť.  Kristus sa zriekol seba samého – biblisti rôzne vykladajú v čom spočíva toto zrieknutie. Von Balthasar hovorí o „prvej kenóze“ – Vtelení a „druhej kenóze“ – kenóze kríža a pod.
  • Text nám hovorí o tom, kto je Ježiš Kristus, a čo bol ochotný pre nás urobiť. Obe tieto myšlienky sú dôležité pre moju osobnú vieru! 

Evanjelium   Mt 21,28-32  

Biblický text:

„Čo poviete na toto? Istý človek mal dvoch synov. Prišiel k prvému a povedal mu: „Syn môj, choď dnes pracovať do vinice!“ Ale on odpovedal: „Nechce sa mi.“ No potom to oľutoval a šiel. Išiel k druhému a povedal mu to isté. Ten odpovedal: „Idem, pane!“ Ale nešiel. Kto z týchto dvoch splnil otcovu vôľu?“ Odpovedali: „Ten prvý.“ Ježiš im povedal: „Veru, hovorím vám: Mýtnici a neviestky vás predchádzajú do Božieho kráľovstva. Lebo k vám prišiel Ján cestou spravodlivosti, a neuverili ste mu. Ale mýtnici a neviestky mu uverili. A vy, hoci ste to videli, ani potom ste sa nekajali a neuverili ste mu.

 

Komentár:

  • V Ježišovej dobe žilo veľa veriacich židov, ktorí slovne deklarovali svoju vieru a  si mysleli si, že nepotrebujú obrátenie. Boli to predovšetkým príslušníci farizejov, zákonníkov a kňazskej triedy – pre nich bola viera každodennou skutočnosťou. Ježiš ich upozorňuje, že rozhodujúci je život viery.
  • Obrátenie je najčastejšia cesta k Bohu. Motívom k obráteniu môže byť Božie pozvanie, alebo aj to, že som svedkom obrátenia iného človeka (svedectvo)
  • Cirkev je miesto, kde možno stretnúť Boha. Aby tomu tak bolo musíme sa o to všetci pričiniť.

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy