Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 19. máj 2024, nedeľa
 

Dvadsiata siedma nedeľa cez rok

Bratislava, 08. 10. 2017

Ponúkame biblické texty a krátke komentáre k nim:

1. čítanie Iz 5,1-7 

Biblický text:

Zaspievam svojmu miláčikovi pieseň svojho priateľa o jeho vinici. Vinicu mal miláčik môj na úrodnom úbočí. Okopal ju, skálie z nej vyzbieral, viničom ju vysadil, postavil uprostred nej vežu a lisom ju vystrojil. Potom čakal, že urodí hrozno, urodila však plánky. A teraz, občania Jeruzalema a mužovia Júdska, súďte medzi mnou a mojou vinicou! Čo som ešte mal urobiť svojej vinici a neurobil som jej? Prečo, kým čakal som hrozno, urodila len plánky? Teraz však nechže vám ukážem, čo urobím ja svojej vinici: pováľam jej plot a stane sa pastvou, zrúcam jej ohradu a bude pošliapaná. Obrátim ju na púšť, nebude strihaná a nebude kopaná, takže vzrastie tŕnie a bodľač; ba aj oblakom prikážem, aby ju neskropili dažďom. Bo vinicou Pána zástupov je dom Izraela a júdski mužovia jeho sadom rozkošným. On čakal na právo - a hľa, bezprávie, na spravodlivosť - a hľa, kvílenie.

Komentár: 

Čítanie a správne porozumenie prorockých kníh bezpodmienečne vyžaduje, aby sa vopred presne vymedzili jednotlivé state a určil ich literárny druh. Medzi najdôležitejšie literárne druhy, ktoré sa používajú v prorockých spisoch, patria: 1. Orákulum - slávnostný výrok v Božom mene   2. Výzva.  3. Autobiografia.  4. Videnia a sny.  5. Naratívna biografia.  6. Vyznania. 7. Vyhrážky a výroky "beda". Vo viacerých prorockých textoch sa posolstvo podáva vo forme žalospevu alebo podobenstva (porov. napr. Iz 5, 1-7). Práve náš úryvok má formu podobenstva alebo alegórie. Vzťah Boha JHWH a vyvoleného národa býva často prirovnávaný k vinici alebo k svadbe. 

  • Najskôr sú tu vymenované prejavy Božej starostlivosti. Potom nasleduje výzva k zamysleniu: „...občania Jeruzalema a mužovia Judska, súďte medzi mnou a mojou vinicou!“ Predpoveď Božieho trestu.
  • Úlohou proroka je hovoriť o tom, že Izrael nesplnil Božie očakávania, zverejniť túto skutočnosť, aby podnietil ľudí k pokániu. 

2. čítanie Flp 4,6-9 

Biblický text: 

O nič nebuďte ustarostení. Ale vo všetkom modlitbou, prosbou a so vzdávaním vďaky prednášajte svoje žiadosti Bohu. A Boží pokoj, ktorý prevyšuje každú chápavosť, uchráni vaše srdcia a vaše mysle v Kristovi Ježišovi. Napokon, bratia, myslite na všetko, čo je pravdivé, čo je cudné, čo je spravodlivé, čo je mravne čisté, čo je milé a čo má dobrú povesť, čo je čnostné a chválitebné! Robte to, čo ste sa naučili, prijali, počuli a videli na mne! A Boh pokoja bude s vami. 

Komentár:

  • Náš úryvok je z poslednej kapitoly Flp. Pavol hovorí o pokoji (šalom – súhrn všetkého Božieho požehnania). Prameňom tohto pokoja je dôvera v Boha a viera, že „Pán je blízko“.  
  • Sv. Pavol tu dáva návod, ako sa nenechať pohltiť starosťami: treba ich pokorne odovzdať Bohu v modlitbe s vďakou a vierou, že On sa postará o to, čo my nedokážeme.
  • „Pokoj, ktorý vychádza z Boha – pokoj, ktorý prevyšuje každú predstavu (pozor nie „nečinnosť!“) – uchráni vaše srdcia.... Filipy boli vojenskou pevnosťou, ich obyvatelia vedeli, čo to znamená byť v bezpečí, byť ochránení pred nepriateľom.
  • Je lepšie byť upriamený na Boha ako na množstvo svojich starostí. Toto je riešenie aj pre moderného kresťana. 

Evanjelium Mt 21,33-43 

Biblický text: Počujte iné podobenstvo: Istý hospodár vysadil vinicu. Obohnal ju plotom, vykopal v nej lis a postavil vežu. Potom ju prenajal vinohradníkom a odcestoval. 4 Keď sa priblížil čas oberačky, poslal k vinohradníkom svojich sluhov, aby prevzali jeho diel úrody. Ale vinohradníci jeho sluhov pochytali; jedného zbili, iného zabili, ďalšieho ukameňovali. Znova poslal iných sluhov, viac ako predtým, ale aj s nimi urobili podobne. Napokon k nim poslal svojho syna, lebo si povedal: „K môjmu synovi budú mať úctu.“ Ale keď vinohradníci zazreli syna, povedali si: „To je dedič. Poďte, zabime ho a jeho dedičstvo bude naše!“ Chytili ho, vyvliekli z vinice a zabili. Keď potom príde pán vinice, čo urobí tým vinohradníkom?“ Odpovedali mu: „Zlých bez milosti zahubí a vinicu prenajme iným vinohradníkom, ktorí mu budú načas odovzdávať úrodu.“ Ježiš im povedal: „Nikdy ste nečítali v Písme: „Kameň, čo stavitelia zavrhli, stal sa kameňom uholným. To sa stalo na pokyn Pána; vec v našich očiach obdivuhodná“? preto vám hovorím: Vám sa Božie kráľovstvo vezme a dá sa národu, ktorý bude prinášať úrodu. 

Komentár:

21. kap. Mt začína slávnostným vstupom do Jeruzalema, pokračuje vyháňaním kupcov z chrámu a potom nasledujú epizódy o vzťahu vyvoleného národa a jeho predstavených k Bohu: neúrodný figovník, pochybovanie – odkiaľ je Ježišova moc, podobenstvo o dvoch synoch, ktoré si pamätáme z minulého týždňa a dnešné podobenstvo o zlých vinohradníkoch. 

  • Biblisti rozlišujú medzi podobenstvom alegóriou: pri alegórii má každý detail nejaký duchovný význam. Pri podobenstve však je dôležitá hlavná pointa, nie každý detail, aj keď môže mať duchovný význam. Pointou podobenstva sú dve výčitky: neprinášanie ovocia skutkov a neprijatie Božieho slova cez prorokov a Jána Krstiteľa.
  • „Nastal čas oberačiek...“ narážka na eschatologický čas – čas žatvy, ako hovorí sv. Písmo na iných miestach.
  • Podobenstvo je veľmi pekne vystavané. Ježiš necháva hovoriť aj poslucháčov = veľkňazov a starších ...čo urobí Pán vinohradníkom?“ „Odpovedali mu....“ To je zlomové miesto podobenstva (res tua agitur – latinská fráza – ide o teba – hovorí sa o tebe).
  • Kameň, čo stavitelia zavrhli, stal sa kameňom uholným (Ž 118) (česky = nárožní) išlo o najdôležitejší kameň stavby, alebo o tzv. záverný kameň v oblúku. Citát nájdeme aj v 1 Pt a v Sk. Tento kameň = Krista, stavitelia – veľkňazi a zákonníci zavrhli.
  • Posledný verš je Mt dodatok Mk 12,1n ho nemá. Dôležitá poznámka: tento citát nie je protižidovský – hovorí o chybách vrcholných predstaviteľov, nie národa ako celku! 
  • Božie kráľovstvo sa dá národu, ktorý bude prinášať ovocie – nejde o národ v etnickom zmysle, ale o „nový Izrael“ o nový Boží ľud.... Slovné spojenie „prinášať ovocie“ tu je myslené azda viac SZ ako „život v spravodlivosti pred Bohom“ Týmto dodatkom Mt priblížil podobenstvo textu Iz z 1. čítania. Bez tohto dodatku má Ježišovo podobenstvo bližšie k napomenutiu za neprijatie prorokov a Ježiša Krista. 

Záver: Je spoločenstvo kresťanov do ktorého patrím, tým národom, ktorý prináša ovocie?

 

 

 

Dôležité odkazy

Dôležité oznamy