Štatistika ISDN - Vysvetlivky
DN
dopravná nehoda podľa § 64, ods. 1) 2) zákona č. 8/2009 Z.z.
ŠEDN
„Štatistická evidencia dopravných nehôd“. Informačný systém pre štatistickú evidenciu dopravných nehôd prevádzkovaný na základe nariadenia MV SR 43/1995 podľa zákona o Policajnom zbore č. 171/1993 Z.z.
ISDN
„Informačný systém dopravných nehôd“ tiež „Evidencia nehôd“. Centrálny informačný systém pre záznam, sústredenie a poskytovanie informácií najmä o všetkých obligatórnych údajoch o vzniknutých a Policajnému zboru známych dopravných nehodách v cestnej premávke prevádzkovaný na základe nariadenia MV SR 15/2007 podľa zákona o Policajnom zbore č. 171/1993 Z.z.
Druh/kategória vozidla
podľa kontextu sa jedná o druh alebo kategóriu vozidla podľa § 3 zákona 725/2004 Z.z.
Jednotlivé hodnoty sú popísané pomocou dvojúrovňového číselníka, viď príloha číselník cc_ndnKatVozidla s významom jednotlivých kódov
Následky na živote a zdraví účastníkov DN
v štatistike sa odlišuje ujma na živote a ujma na zdraví podľa napadnutého objektu (život, zdravie), čo sa prejavuje v terminológii. Pokiaľ sa sčíta počet nehôd alebo následkov podľa obidvoch objektov, je to v textu vyjadrené, napríklad "počet usmrtených alebo zranených osôb", „počet nehôd s usmrtením alebo zranením“, „počet nehôd s následkom na živote alebo zdraví“. Počtom zranených osôb sa má na mysli počet osôb s ťažkým alebo ľahkým zranením, nezarátavajú sa DN iba s usmrtenými účastníkmi.
Zavinenie
zodpovednosť subjektu za následok. V ISDN je zavinenie vyjadrené väzbou subjektu s definovaným postavením v cestnej premávke odvozeným od číselníka špeciálnej subjektivity podľa z.č. 8/2009 Z.z. alebo väzbou na vozidlo stanovenej kategórie (číselník ISDN zo zákona č. 725/2004 Z.z.) a na konanie, ktoré je príčinou DN.
Príčina – zavinenie DN v ISDN
príčina DN zadaná v ISDN, objektívna (technická chyba a pod.) alebo subjektívna príčina, spočívajúca v porušení pravidiel cestnej premávky alebo správy komunikácie (príčiny sú extrahované zo skutkových podstát príslušných noriem a sú na ne v číselníkoch naviazané, v ISDN sú súčasťou hmotne právnej kvalifikácie konania subjektu DN).
Príčina sa v ISDN viaže k osobe a pre jednu osobu ich môže byť viac podľa toho, či tieto konania boli príčinou DN. Viacero osôb môže mať podiel na zavinení DN väzbou na príčiny DN.
Zavinenie DN definuje v ISDN väzba subjekt – príčina – následok a vyjadruje kauzálny nexus (príčinnú väzbu medzi konaním osoby a následkom – DN). Ak je príčina DN objektívna (technická porucha), je DN nezavinená, chýba väzba subjekt – príčina.
V prípade vloženia subjektívnej príčiny, napríklad porušenia pravidiel cestnej premávky, je v ISDN povinnosť vytvoriť väzbu na subjekt, ktorým môže byť aj neidentifikovaná osoba (povinnosť zaznamenať osobu, ktorá ušla z miesta DN).
Príčina v ŠEDN
Autonómny číselník štatistických príčin vytvorený pre štatistiku ŠEDN, v ISDN je generovaný z príčin ISDN.
Zavinenie v ŠEDN
Je to hodnota autonómneho číselníku ŠEDN zavinenie zadaná výberom varianty (na právne normy neviazaný číselník druhových subjektov a druhových objektívnych príčin). Zavinenie v databáze ŠEDN sa viaže priamo k DN a nie k osobe a môže byť len jedno (na rozdiel od ISDN, ktorý rešpektuje prax a možnosť súbežného zavinenia DN viacerými účastníkmi DN).
Vinník DN
Subjekt, osoba s aspoň jednou naviazanou príčinou ISDN je označená ako „vinník DN“. Vinník sa určuje vždy cez väzby ISDN.
V ŠEDN sa pre označenie konkrétneho vinníka DN v hmotno-právnom zmysle nepoužíva (údaj nie je viazaný na konkrétnu osobu)
Z charakteru ISDN ako procesno-právnej podpory objasňovania DN vyplýva, že v jednej DN môže byť viac vinníkov s viacerými priviazanými príčinami.
Hlavná príčina
Nakoľko v ŠEDN bolo možné vložiť iba jednu „hlavnú“ príčinu DN z číselníka ŠEDN, účelovo vytvoreného pre tieto účely, v ISDN je možné označiť všetky preukázané príčiny DN podľa konkrétnej situácie. Pre stanovenie zodpovednosti a štatistické potreby je v ISDN označovaná „rozhodujúca príčina DN“ zodpovedajúca pojmu hlavnej príčiny DN v ŠEDN.
44a, 44b
určuje kategóriu vozidla (viď pojem „Druh/kategória vozidla“) príslušnej osoby podľa kontextu. Sú to kódy prvej a druhej úrovne číselníku kategória vozidla
44aA, 44bA
kategória vozidla vinníka, prvého v poradí
44aB, 44bB
kategória vozidla poškodeného, prvého v poradí
Štatistiky zaoberajúce sa zavinením sa riadia buď zavinením podľa ŠEDN, alebo ISDN. Zavinenia podľa ŠEDN a ISDN predstavujú podobné veci, ale kvôli svojmu významu (pozri definíciu vyššie) nepopisujú rovnaké informácie. Preto sa štatistiky vychádzajúce zo zavinenia podľa ŠEDN a ISDN môžu číselne rozchádzať.
Tento problém bude odstránený, ak sa „zavinenia“ podľa ŠEDN prestanú používať a budú plne nahradené zavinením vypočítaným z právne relevantných údajov viazaných na konkrétne subjekty v ISDN.
Taktiež je potrebné vždy vedieť, čo konkrétne štatistické výpočty predstavujú – napríklad počet vinníkov vodičov (vrátane spoluvinníkov) vs. počet DN s vinníkom vodičom (ktoré zavinil aspoň 1vodič).
Ďalšia príčina, prečo sa štatistiky rozchádzajú, spočíva v tom, že zavinenie podľa ŠEDN nie je možné automaticky generovať z ISDN zavinenia, lebo číselník ŠEDN je účelovo vytvorený agregát dát, zatiaľ čo hodnoty ISDN sú vytvorené skladaním hodnôt viacerých položiek, ktorých obsahom sú právne relevantné hodnoty. Preto je nutné, aby sa na zavinenia podľa ŠEDN a na zavinenia podľa ISDN pozeralo ako na nekompatibilné informácie.
Pre štatistické účely je potrebné zjednotiť výpočty do štatistík na základe právne relevantných údajov ISDN.
Napr. máme štatistiku počtov DN podľa kategórií vodičského oprávnenia vodičov, ktorí sú vinníkmi. Potom sa môže stať, že súčet všetkých kategórií je väčší ako počet všetkých DN (u niektorých DN je viacero vinníkov vodičov).
Problém nastane napríklad, keď v nejakej DN sú dvaja vodiči vinníkmi a jeden má oprávnenie „A“ a druhý „C“. Potom sa táto DN započíta do oboch kategórií a pri „kontrolnom“ súčtu oboch položiek bude započítaná dvakrát.
Preto „kontrolné“ súčty cez „kategórie“ môžu v týchto typoch štatistík vykazovať vyšší než priamo napočítaný údaj.
kód - prvá úroveň | kategória vozidla | kód - druhá úroveň | členenie kategórie |
-1 | nezadané | -1 | nezadané |
00 | nezadané | 01 | nezadané |
02 | neznámé | ||
01 | motocykel, motorová trojkolka, štvorkolka - L | 01 | L1e, malé motocykle, dvojkolesové vozidlá do 45 km.h-1, objem valcov do 50 cm3, najväčší trvalý menovitý výkon do 4 kW v prípade elektrického motora, |
02 | L2e, malé motocykle, trojkolesové vozidlá do 45 km.h-1, objem valcov do 50 cm3, najväčší čistý výkon do 4 kW u iného spaľovacieho motora, alebo - najväčší trvalý menovitý výkon do 4 kW v prípade elektrického motora, | ||
03 | L3e, motocykle, dvojkolesové, bez postranného vozíka nad 50 cm3, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1, | ||
04 | L4e, motocykle, dvojkolesové, s postranným vozíkom nad 50 cm3, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1, | ||
05 | L5e, motorové trojkolky, s tromi symetricky usporiadanými kolesami nad 50 cm3, a /alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1, | ||
06 | L6e, štvorkolky, so štyrmi kolesami 1. ľahké, hmotnosť v nenaloženom stave do 350 kg, bez batérií u elektrických vozidiel, najväčšia konštrukčná rýchlosť nad 45 km.h-1, (i) do 50 cm3 pri zážihových motoroch alebo (ii) s čistým výkonom do 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo(iii) s najväčším trvalým menovitým výkonom do 4 kW v prípade elektrického motora, spĺňajú požiadavky kategórieL2e | ||
07 | L7e, štvorkolky, so štyrmi kolesami 2. iné, ako L6e, hmotnosť v nenaloženom stave do 400 kg (550 kg pro prepravu tovaru) bez batérií u elektrických vozidiel, s najväčším čistým výkonom motora do 15 kW. Spĺňajú požiadavky kategórie L5e. | ||
02 | osobné motorové vozidlo (vrátane terénneho) - M | 01 | M1, na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča |
02 | M1G, terénne, na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča | ||
03 | M2, na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s celkovou hmotnosťou do 5 000 kg, | ||
04 | M2G, terénne, na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s celkovou hmotnosťou do 5 000 kg, | ||
05 | M3, na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s celkovou hmotnosťou nad 5 000 kg. | ||
06 | M3G, terénne, na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s celkovou hmotnosťou nad 5 000 kg. | ||
03 | nákladné motorové vozidlo (vrátane terénneho) - N | 01 | N1, na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou do 3 500 kg, |
02 | N1G, terénne, na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou do 3 500 kg, | ||
03 | N2, na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou 3 500 kg - 12 000 kg, | ||
04 | N2G, terénne, na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou 3 500 kg - 12 000 kg, | ||
05 | N3, na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 12 000 kg. | ||
06 | N3G, terénne,na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 12 000 kg. | ||
04 | prípojné vozidlo (vrátane návesa) - O | 01 | O1, s celkovou hmotnosťou do 750 kg, |
02 | O2, s celkovou hmotnosťou 750 kg - 3 500 kg, | ||
03 | O3, s celkovou hmotnosťou 3 500 kg - 10 000 kg, | ||
04 | O4, s celkovou hmotnosťou nad 10 000 kg. | ||
05 | kolesový traktor - T | 01 | T1, s rýchlosťou do 40 km.h-1 s nápravou, ktorá je najbližšie k vodičovi 1) a má minimálny rozchod aspoň 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou nad 600 kg a so svetlou výškou do 1 000 mm, |
02 | T2, s rýchlosťou do 40 km.h-1, s rozchodom kolies do 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou nad 600 kg a so svetlou výškou do 600 mm. Ak výška ťažiska (meraná od zeme), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je rýchlosť obmedzená na 30 km.h-1, | ||
03 | T3, s rýchlosťou do 40 km.h-1 a s prevádzkovou hmotnosťou do 600 kg, | ||
04 | T4.1, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1,(i) s veľkou svetlou výškou, na prácu s vysokorastúcimi plodinami, na prepravu alebo pohon prístrojov, namontovaných vpredu, medzi nápravami, vzadu alebo na plošine. V pracovnej polohe je svetlá výška nad 1 000 mm. Ak výška ťažiska traktora vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je rýchlosť do 30 km.h-1, | ||
05 | T4.2, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1,(ii) s nadmernou šírkou na prácu na veľkých plochách, | ||
06 | T4.3, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1, (iii) s malou svetlou výškou poľnohospodárske alebo lesné s pohonom štyroch kolies, vybavené nosným rámom, celková hmotnosť do 10 000 kg, pomer hmotnosti k prevádzkovej hmotnosti je menej ako 2,5, výška ťažiska do 850 mm, | ||
07 | T5, s rýchlosťou nad 40 km.h-1. | ||
06 | pásový traktor - C | 01 | C1, s rýchlosťou do 40 km.h-1 s nápravou, ktorá je najbližšie k vodičovi 1) a má minimálny rozchod aspoň 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou nad 600 kg a so svetlou výškou do 1 000 mm, |
02 | C2, s rýchlosťou do 40 km.h-1, s rozchodom kolies do 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou nad 600 kg a so svetlou výškou do 600 mm. Ak výška ťažiska (meraná od zeme), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je rýchlosť obmedzená na 30 km.h-1, | ||
03 | C3, s rýchlosťou do 40 km.h-1 a s prevádzkovou hmotnosťou do 600 kg, | ||
04 | C4.1, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1,(i) s veľkou svetlou výškou, na prácu s vysokorastúcimi plodinami, na prepravu alebo pohon prístrojov, namontovaných vpredu, medzi nápravami, vzadu alebo na plošine. V pracovnej polohe je svetlá výška nad 1 000 mm. Ak výška ťažiska traktora vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je rýchlosť do 30 km.h-1, | ||
05 | C4.2, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1, (ii) s nadmernou šírkou na prácu na veľkých plochách, | ||
06 | C4.3, na špeciálne účely s rýchlosťou do 40 km.h-1, (iii) s malou svetlou výškou poľnohospodárske alebo lesné, vybavené nosným rámom, celková hmotnosť do 10 000 kg, pomer hmotnosti k prevádzkovej hmotnosti je menej ako 2,5, výška ťažiska do 850 mm, | ||
07 | C5, s najväčšou viac ako 40 km.h-1. | ||
07 | prípojné vozidlo traktora - R | 01 | Ra1, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu do 1 500 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, |
02 | Rb1, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu do 1 500 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
03 | Ra2, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu 1 500 kg - 3 500 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, | ||
04 | Rb2, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu 1 500 kg - 3 500 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
05 | Ra3, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu 3 500 kg - 21 000 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, | ||
06 | Rb3, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu 3 500 kg - 21 000 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
07 | Ra4, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nad 21 000 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, | ||
08 | Rb4, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nad 21 000 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
08 | traktorom ťahaný vymeniteľný stroj - S | 01 | Sa1, určený pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu do 3 500 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, |
02 | Sb1, určený pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu do 3 500 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
03 | Sa2, určený pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nad 3 500 kg, s rýchlosťou najviac 40 km.h-1, | ||
04 | Sb2, určený pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nad 3 500 kg, s rýchlosťou nad 40 km.h-1, | ||
09 | pracovný stroj - P | 01 | PS, samohybný, s vlastným zdrojom pohonu, na vykonávanie len určitých pracovných činností, nie je určený spravidla na prepravnú činnosť, |
02 | PN, nesený, vymeniteľný stroj (nadstavba) bez vlastného zdroja pohonu, na vykonávanie určitých pracovných činností. V prepravnej polohe nie je v styku s komunikáciou a nie je spravidla určený na prepravnú činnosť. | ||
17 | snežný skúter - LS | 01 | LS - snežný skúter |
10 | iné cestné vozidlo - V | 01 | záprahové |
02 | bicykel | ||
03 | bicykel s pomocným motorčekom, | ||
04 | kolobežka s pomocným motorčekom | ||
05 | vozík pre telesne postihnutú osobu s ručným alebo motorickým pohonom | ||
06 | neuvedené iné cestné vozidlo | ||
07 | kolobežka | ||
08 | ručný vozík | ||
09 | motorový ručný vozík | ||
10 | jednonápravový traktor s prívesom | ||
11 | nezistený druh cestného vozidla | 01 | nezistený druh cestného vozidla |
12 | električkové dráhové vozidlo - ELEK | 01 | H - osobné hnacie |
02 | T - osobné ťahané | ||
03 | S - špeciálne(na údržbu) | ||
13 | trolejbusové dráhové vozidlo - TR | 01 | O - osobné |
02 | N - nákladné | ||
03 | S - špeciálne(na údržbu) | ||
14 | železničné dráhové vozidlo - ZE | 01 | E - elektrický rušeň |
02 | M - motorový rušeň | ||
03 | MVJ - motorový vozeň alebo jednotka | ||
04 | EVJ - elektrický vozeň alebo jednotka | ||
05 | O - osobný vozeň | ||
06 | N - nákladný vozeň | ||
07 | T - traťový stroj určený na rekonštrukciu, kontrolu stavu, opravy a údržbu dráh | ||
15 | dráhové vozidlo lanovej dráhy (aj pozemnej)- LD | 01 | O - osobné |
02 | N - nákladné | ||
03 | S - špeciálne (na údržbu) | ||
16 | dráhové vozidlo špeciálnej dráhy - VDŠ | 01 | O - osobné |
02 | N - nákladné | ||
03 | S - špeciálne(na údržbu) |