Preskočiť na hlavný obsah Prejsť na hlavnú ponuku

Európske záležitosti

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky   Dnes je 29. marec 2024, piatok
 

Horskí záchranári zhodnotili úrazovosť a apelovali na zodpovedné správanie v horskom prostredí

28. 06. 2022

hzs-vlado-ilustr

Počas tlačovej konferencie na Skalnatom plese v utorok 28. júna 2022  informovali aj o vylepšeniach a nových funkcionalitách aplikácie HZS. Horská záchranná služba od roku 2015 vykonáva viac ako 2000 zásahov ročne, priemerne ide o 2575 zásahov. Výnimkou bol rok 2021, kedy počet zásahov klesol vplyvom pandemických obmedzení.

Od začiatku tohto roka do polovice júna 2022 už záchranári vykonali celkovo 1847 zásahov, pričom v najväčšom počte zasahovali na lyžiarskych tratiach. V tomto období evidujú  aj 22 smrteľných nehôd. Najčastejšie zasahovali v Nízkych Tatrách a Malej Fatre. „Na základe aktuálne sledovaného obdobia predpokladáme, že počet vykonaných zásahov bude mať oproti predchádzajúcim rokom stúpajúcu tendenciu," povedal šéf HZS Marek Biskupič.

Horskí záchranári

Najčastejšie príčiny nehôd v horských oblastiach:

  • precenenie schopností,
  • neskorý nástup na túru,
  • nevhodne zvolená obuv,
  • nedostatočná výzbroj a výstroj,
  • pošmyknutie alebo zakopnutie,
  • podcenenie vplyvu počasia,
  • pohyb mimo vyznačených turistických trás,
  • neznalosť terénu,
  • bezohľadná jazda na svahu a následná zrážka lyžiarov.

Najčastejšie tak záchranári odchádzali na pomoc pri pádoch, pri zmenách v organizme, páde z výšky, uviaznutí alebo napr. pri  zablúdení. V roku 2021 vo viac ako 80 percent prípadov zasahovala HZS pri Slovákoch, nasledujú poľskí (5,42 %) a českí turisti (5,42 %).

Aplikácia Horskej záchrannej služby

Riaditeľ Horskej záchrannej služby Marek Biskupič vyzdvihol prínosy aplikácie, ktorá pomáha záchranárom a turistom včas privolať a zabezpečiť pomoc v horách a náročných terénoch. Aplikácia HZS funguje od leta 2020, aktívna je pre dotykové telefóny s operačným systémom Android a iOS. Slúži všetkým návštevníkom hôr, ktorí si pomocou nej dokážu privolať pomoc prakticky okamžite jedným tlačidlom. Po jeho aktivovaní je volajúci spojený s tiesňovou linkou Horskej záchrannej služby, prípadne s európskou tiesňovou linkou 112 mimo horských oblastí. „Výhodou je, že prostredníctvom aplikácie je možné komunikovať aj formou SMS správ, takže myslí aj na ľudí, ktorí majú hendikep, či už v podobe zranenia alebo sú nepočujúci, prípadne majú slabý signál na uskutočnenie hovoru,“ spresnil šéf horských záchranárov.

Horskí záchranári

Súčasťou systému je aj webová aplikácia pre operátorov HZS, s ktorou možno nadviazať četovú komunikáciu a lokalizovať volajúceho aj bez mobilnej aplikácie. Novinkou v portáli aplikácie je automaticky nastavený preklad četovej komunikácie. Ten zohľadňuje nastavenia v jazyku prehliadača užívateľa. Pokiaľ pochádza napríklad z Poľska a má nastavený telefón v poľskom jazyku, pri komunikácií so slovenskou záchrannou zložkou mu prichádza spätne správa v poľskom jazyku. Rovnako to funguje opačne s tým, že záchranár vidí jeho pôvodnú správu aj preklad do slovenského jazyka. V čete je možné aj zasielanie fotografií z miesta. Ďalšou z noviniek je cezhraničná funkcionalita v Knihe vychádzok a túr. Poslednou novinkou pre tohtoročné leto je zjednodušené nastavenie aplikácie po novej inštalácii a overenie telefónneho čísla nových užívateľov.

Bezpečné leto na horách - rady a tipy

  • Základom je plánovanie a príprava túry. Stránka www.hzs.sk zverejňuje aktuálne výstrahy týkajúce sa počasia a podmienok na horách. Výber túry by sme mali zvážiť aj na základe našich schopností, s prihliadnutím na vek, fyzickú kondíciu, skúsenosti, náročnosť túry, dĺžku túry, ročné obdobie, či ideme na túru s deťmi a podobne.
  • Vyhnúť sa neskorým nástupom na túru a nesprávnemu pohybu v teréne.
  • Odporúčame poistenie na zásah HZS.
  • Do hôr neodchádzame sami. Ak iná možnosť nie je, vždy niekoho - príbuzných, kamaráta, chatára -  informujeme o absolvovaní  trasy, a to aj v prípade, ak trasu počas túry zmeníme.
  • Do výbavy odporúčame pribaliť si dobre nabitý telefón s aplikáciou HZS, ktorá umožňuje privolanie pomoci a záchranárom HZS zároveň ukáže GPS súradnice volajúceho. Vo výbave počas leta by nám nemali chýbať dostatok jedla a tekutín, pokrývka hlavy, slnečné okuliare, opaľovací krém, lekárnička, mapa, čelovka, vhodná turistická obuv, náhradné oblečenie a tiež oblečenie potrebné pri náhlej zmene počasia, ktorá je v horách bežná. Množstvo turistov ocení aj turistické paličky.
  • Pri náhlej zmeny počasia odporúčame túru prerušiť a včas sa vrátiť.

S akoukoľvek informáciou týkajúcou sa pohybu v horách sa môžu turisti obrátiť na infolinku HZS,  prípadne priamo na jednotlivé oblastné strediská. V prípade úrazu alebo núdzovej situácie, s ktorou si neviete poradiť, volajte NONSTOP dispečing HZS 18300.

Foto: MV SR, Vladimír Benko