Návrh krokov/postupu
- Aké formy zapojenia konkrétnych skupín aktérov plánujeme? (Verejné stretnutia, pracovné skupiny, regionálne stretnutia, informačné semináre, pripomienkovanie prostredníctvom webovej stránky, vytvorenie špecifickej aplikácie, mediácia medzi aktérmi s protichodnými záujmami atď.)
- Koľko stretnutí s akým počtom účastníkov?
- Aká je postupnosť a logika jednotlivých fáz procesu? (Napr. zbieranie informácií a návrhov, formulovanie prvotného návrhu, pripomienkovanie a schvaľovanie návrhu pre ministra.)
- Existuje v súčasnej situácii medzi zainteresovanými aktérmi a/alebo vo verejnosti významnejší konflikt? Je pravdepodobné, že tento konflikt význame ovplyvní prijímanie verejnej politiky? V prípade významnejšieho konfliktu odporúčame do návrhu procesu doplniť analýzu konfliktu a následné kroky navrhovať so zohľadnením miery eskalácie konfliktu.
Príklad: Návrh fáz/krokov a časového rámca participatívneho procesu
Fáza 1: Príprava participatívneho procesu (3–4 týždne)
Mapovanie východiskovej situácie a konfliktov vo vzťahu k budúcemu využitiu verejného priestoru:
- zmapovanie zainteresovaných aktérov,
- realizácia mapovacích rozhovorov s vybranými zainteresovanými aktérmi zameraných na pochopenie východiskovej situácie,
- overenie rozhodovacích mandátov, otvorenosti kľúčových aktérov voči realizácii participatívneho procesu – napr. ochotu vedenia mesta delegovať časť rozhodovania na pracovné skupiny,
- zmapovanie aktuálnych a potenciálnych konfliktov pri presadzovaní záujmov jednotlivých zainteresovaných aktérov vo vzťahu k budúcemu využitiu verejného priestoru.
Premietnutie výsledkov mapovania do úpravy plánu participatívneho procesu.
Fáza 2: Informovanie a mapovanie názorov verejnosti (4–5 týždňov)
- vytvorenie webovej stránky projektu,
- realizácia ankety (online aj offline),
- mapovacie pološtruktúrované rozhovory so širším okruhom zainteresovaných aktérov zamerané na zistenie názorov a preferencií týkajúcich sa verejného priestoru,
- spracovanie a analýza výsledkov ankety a mapovacích rozhovorov.
Fáza 3: Realizácia participatívnych aktivít (8–10 týždňov)
- vytvorenie Koordinačnej skupiny, ktorá bude koordinovať participatívny proces, zvolávať stretnutia a pripravovať podklady na stretnutia,
- realizácia Úvodného stretnutia identifikovaných kľúčových zainteresovaných aktérov (predpokladáme jednodňové stretnutie s 50 – 70 účastníkmi),
- stretnutia jednotlivých pracovných skupín (4 – 6 pracovných skupín, 2 – 3 stretnutia). Zadaním pracovných skupín bude vypracovať podrobnejší návrh obsahu funkčných plôch, t. j. požadovaných funkcií, aktivít a činností pre jednotlivé funkčné plochy/objekty. Presnejšie zadanie vyplynie z predchádzajúcich krokov procesu.
- realizácia Koordinačného stretnutia pracovných skupín:
- cieľom stretnutia bude prezentácia a pripomienkovanie predbežných výstupov práce pracovných skupín a ich vzájomné prepojenie. V prípade, že v rámci stretnutia narazíme na otázky, v ktorých účastníci nedokážu dosiahnuť dohodu, zorganizujeme následné menšie vyjednávacie stretnutia,
- realizácia Záverečného stretnutia identifikovaných kľúčových zainteresovaných aktérov (predpokladáme jednodňové stretnutie s 50 – 70 účastníkmi):
- cieľom stretnutia bude prezentácia výstupov práce pracovných skupín,
- diskusia o prioritných funkciách budúceho verejného priestoru (prípadne o prioritných funkčných plochách, voliteľných doplnkových funkciách a neprípustných funkciách).
Z každého stretnutia bude spracovaný zápis, ktorý bude rozposlaný všetkým účastníkom stretnutia.
Fáza 4: Spracovanie Správy z participatívneho procesu (2–3 týždne)
- spracovanie správy editorským tímom,
- pripomienkovanie správy zúčastnenými aktérmi,
- záverečná prezentácia správy (cca 3 hod. stretnutie).